Psihologia vanzatorului

Tu ce fel de vânzător sau educator ești?

 

Fiecare persoană vinde sau cumpără ceva, alege să educe sau să fie educată, fie că este conștientă sau nu de acest lucru, fie că-i place sau nu să recunoască.

Tu ce fel de vânzător sau educator ești? Indiferent de vârstă, profesie, religie, naționalitate sau statut social, calitatea educației dobândite este diferența care face excelența.

Când contextul impune schimbarea de paradigmă, educația este moneda de schimb, atât fața, cât și reversul medaliei. Indiferent de timp și spațiu, educația este cea care unește oamenii sau cea care-i desparte pentru că întregul și părțile au existat dintotdeauna și continuă să existe în forme noi, asemenea picăturilor de apă din ocean, surprinzându-ne și ajutându-ne totodată să ne clarificăm înțelegerea și evoluția conceptelor de-a lungul timpului, de la o etapă de dezvoltare la alta, de la un sistem la altul etc. Importante sunt semnificațiile prin care conținuturile informaționale capătă aceste forme noi ce se desprind de pe fundalul imaginarului colectiv.

Ce anume face diferența pentru ca o persoană să reușească să vadă și să înțeleagă importanța acestor reprezentări noi pentru consolidarea întregului și reafirmarea unității la un alt nivel de înțelegere și evoluție?

Cum și când apar în prim plan aceste forme noi?

De unde știm cum să (re)integrăm rezultatele descoperirilor noastre în diferitele contexte ale vieții noastre, în plan personal, familial, comunitar, în echipele de lucru din mediul profesional sau în cadrul extins al sistemelor care trebuie să asigure funcționarea societății precum roțile angrenate ale unui mecanism complex?

În general, oamenii au aceleași nevoi, doar formele și strategiile prin care și le împlinesc sunt diferite. Conștientizând acest lucru, putem observa ce fac vânzătorii și educatorii de succes pe care-i admirăm, ca să identificăm care sunt punctele lor comune, ce anume din atitudinile și comportamentele acestora ar putea reprezenta „o știință a succesului”, care să poată fi învățată și modelată și de alți oameni.

Iată o strategie eficientă în trei pași:

Pasul 1: Fii curios! Îndrăznește să întrebi care sunt nevoile oamenilor și acționează pentru a veni în întâmpinarea acestora!

Atât în vânzări, cât și în procesul educațional, formularea întrebărilor reprezintă primul pas, adică șansa pe care putem să ne-o acordăm, împreună cu discipolii sau clienții noștri, pentru găsirea răspunsurilor potrivite nevoilor noastre, chiar și atunci când încă nu știm cum și unde anume să le cautăm, de unde și sub ce formă anume le vom primi, când și cum anume vor ajunge la noi răspunsurile de care avem nevoie.

De la profesorii și mentorii pe care-i admir, precum și din experiența personală acumulată în timp, am învățat această lecție de viață pe care doresc să o dau mai departe pentru a inspira și încuraja și alte persoane să aibă încredere să facă măcar acest prim pas de a-și pune întrebări. Drumul se parcurge mergând pas cu pas și claritatea se dobândește treptat, pe măsură ce înaintăm pe calea aleasă. Important este să luăm decizia internă de a acționa cu perseverență pentru a ne crea șansa de a progresa.

Pasul 2: Învață lucrurile de bază!

La început, pentru oricine dorește să vândă ceva sau să se educe pentru a se dezvolta personal și profesional, marea provocare este de a identifica și aplica corect și cu perseverență, din multitudinea de oferte care sunt promovate pe piață, doar câteva metode cadru cu rol structurant (3 – 5 nu mai mult) și acele instrumente simple, care au avantajul că acoperă tot spectrul de activități, pentru a fi eficient integrate în contextele noi de învățare, specifice nu doar vârstei și mediului social de proveniență al clienților, ci și domeniului de activitate ales pentru exercitarea profesiei.

Pasul 3: Ai răbdare să pui în practică cunoștințele nou dobândite, doar așa experiența își va spune cuvântul și măiestria o să fie firească!

Stăpânirea lucrurilor de bază reprezintă rampa de lansare pentru nivelul următor,  pentru că-ți oferă certitudinea interioară că ești pregătit să faci saltul. Ai deja o structură corect definită și integrată pentru planul de acțiune. Dacă încă mai simți că ai nevoie de consiliere pentru a-ți consolida încrederea de a trece la acțiune, poți apela pentru câteva ședințe de coaching la serviciile unui mentor sau ale unui consultant cu experiență dovedită în vânzări sau în domeniul tău de activitate.

Poți asculta respectuos și sfaturile unor prieteni, numai dacă aceștia au o experiență relevantă în domeniul de activitate care te interesează, altfel este înțelept să eviți părerile neavizate. Concentrează-ți atenția doar pe gândurile pozitive și critic constructive ale celor care te ajută să-ți întărești încrederea ca să-ți crești stima de sine, pentru a avea atitudinea potrivită și suficientă energie când acționezi în direcția dorită!

Întreabă-te așadar ce fel de vânzător sau educator ești? Ai cumpăra de la vânzător sau educator ca tine? Dacă eziți și încă te mai gândești, dar totuși vrei să afli mai mult despre strategiile și tehnicile folosite de vânzătorii de top, îți recomand SELLification MasterClass, cursul online al vânzătorului de succes. Inspirație! Fiecare zi cu atitudine și spirit de campion!

 

Autor: Virginia-Smărăndița Brăescu, Smile Vision Consulting

Profesor, Trainer, Speaker, Manager proiect

 

Autorul acestui articol este trainer certificat SELLification.

Ne bucurăm foarte mult să-ți spunem că cititorii revistei Sales Magazine, pe lângă articolele de calitate din partea comunității de traineri SELLification, beneficază și de un discount la cursul online SELLification MasterClass.

Uite ce ai de făcut:

1. Accesează pagina cursului online și vezi conținutul, dând click aici:  https://www.sellification.org/masterclass/   

2. Apasă pe oricare din butoanele roșii și înscrie-te la curs, 

3. La secțiunea cod de reducere scrie SALESMAGAZINE și beneficiază de 50 lei discount;

Tot ce mai ai de făcut este să te urmărești materialele video create de Bogdan, Călin, Răzvan împreună cu mulți alți traineri certificați SELLification, precum și foarte multe bonusuri. 

PS: ia-ți și popcorn cu tine, teoria are și multe exemple video!

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top