Vanzari

Sentiment de plafonare, dorinta de noi provocari sau locul nepotrivit…de ce schimbam domeniul in vanzari?!

 

Am facut un scurt research pe platformele online de anunturi pentru angajari si am observat ca, tinand cont de criza medicala cu care ne confruntam cauzata de pandemia Covid-19 si de criza economica si sociala ce se prefigureaza a fi una dificila, inca sunt anunturi de angajari de actualitate. Si nu mica mi-a fost mirarea sa observ ca se cauta inclusiv vanzatori: de servicii, de produse, de orice…Nu demult, chiar o amica de a mea, care dupa o activitate de 15 ani in domeniul economic era in cautarea unui job nou, imi povestea ca 90% din anunturi erau despre vanzari si vanzatoriJ

 

Ajungem astfel in punctul in care ne gandim: cat de important sunt vanzatorii pentru anagajatori si de ce unii vanzatori trec de la un domeniu la altul si accepta noi provocari?!…pentru ca pana la urma, indiferent de experienta pe care o ai ca si vanzator, fie ca esti la inceput, fie ca esti consacrat, sa pornesti de la 0 intr-un domeniu nou este cu adevarat o provocare. Iar daca pentru tine este foarte important sa ai si succes foarte repede, atunci provocarea este si mai mare…

 

Si sa o luam cu inceputul…Te-ai angajat in vanzari…studiezi piata, concurenta, inveti produsul/serviciul, faci prospectare, construiesti pipeline si lucrezi cu wallet sizing, incepi sa vinzi…unele deal-uri ies, altele nu. Si in functie de cum gestioneaza fiecare succesul sau insuccesul, incepi sa ai rezultate. Usor, usor creezi relatii cu clientii tai, unii devin fideli tie si produsului/serviciului pe care il reprezinti, iti aduc recomandari si in timp incepi sa devii cunoscut in piata si sa ai succes.

 

Dar ce se intampla cand simti ca nu mai e locul tau acolo, ca vrei o schimbare, fie ea de job, de domeniu, de castiguri, de cunostinte acumulate?! Un studiu de acum 2-3 ani, efectuat de specialistii unui site cu locuri de munca, arata ca in domeniul vanzarilor procentajul celor care schimba job-ul este mai mare decat a celor din alte domenii.

 

Personal, consider ca exista cateva motive principale pentru care noi, vanzatorii, facem aceste schimbari…bineinteles, nu toti, unii ramanand fideli domeniului in care activeaza pentru o perioada foarte lunga de timp. Momentul in care facem aceasta schimbare, depinde insa cu siguranta de fiecare dintre noi…ne simtim pregatiti pentru schimbare, suntem nevoiti sau pur si simplu ne face placere sa acceptam provocari noi.

 

Motivul numarul 1 as spune ca este dezvoltarea personala : in natura umana cred ca sta dorinta de a invata, de a ne dezvolta, atat personal cat si profesional. Cand simtim ca domeniul in care activam nu ne mai ofera posibilitatea de a evolua, cautam solutii noi: unii cauta oportunitati de dezvoltare profesionala pe cand altii cauta sanse sa avanseze in cariera. Acest sentiment poate fi unul de plafonare, in care, ajungand la o rutina zilnica, simti ca nu mai evoluezi ca om, ca profesionist iar asta te tine pe loc.

 

Un alt motiv este nevoia de a schimba mediul de lucru, fie ca vorbim de angajator sau de echipa cu care lucrezi zi de zi. Sunt vanzatori, care datorita unor schimbari pe care angajatorul sau le face, nu se mai simt confortabili in a lucra cu acea echipa din care fac parte. Ajunge sa simta ca nu mai are suportul necesar, nu gaseste posibilitati de colaborare intre departamente, procesul operational de implementare, din spatele vanzarii devine defectuos si afecteaza imaginea sa cat si a companiei pe care o reprezinta si motivele pot continua.

 

Schimbarea domeniului poate fi generata de asemenea si de dorinta de a avea venituri mai mari. In general, un vanzator decide sa faca o schimbare a domeniului in momentul in care domeniul in care activeaza nu mai functioneaza ca odinioara, sau activitatea sa nu ii mai aduce satisfactiile financiare pe care si le-ar dori la momentul respectiv.

 

Ce as mai putea adauga ar fi motivul in care, vanzatorul considera ca nu ii place ceea ce face sau aptitudinile sale nu se potrivesc cu domeniul in care lucreaza. Consider insa ca aici, ar intra 2 categorii de vanzatori: cei care profeseaza pentru prima data in domeniul muncii pentru a capata experienta/vechime in munca si cei care poate au fost nevoiti la un moment dat sa adopte un astfel de job. Iar pentru acestia schimbarea va fi si de activitate in sine, nu numai de domeniu. Pentru ca, pentru cei care iubesc vanzarile, eu cred ca acest motiv nu s-ar aplicaJ

 

Iar ca sa putem face aceasta schimbare, e bine sa avem si un plan. Eu va propun sa aveti un meeting cu voi insiva in care sa va ganditi la urmatoarele aspecte:

  • Care sunt nevoile pe care vechiul domeniu nu vi le mai indeplinea?
  • Ce ti-ar placea sa vinzi si de ce?
  • Care ar fi domeniul ideal pentru tine la momentul schimbarii?

De asemenea gandeste strategic si vezi daca in oportunitatile aparute sau pe care le cauti, exista un domeniu de viitor, cautat de angajatori si unde piata iti poate oferi sanse de reusita mai mari decat domeniul din care pleci. Totodata, nu uita sa faci primii pasi catre noul domeniu si documenteaza-te: ce networking ai in acel domeniu, care sunt cunostintele tale in acel domeniu sau ce poti face pentru a te pregati pentru noua provocare: training-uri de specialitate, studiu individual sau pur si simplu marturii de la oameni care fac parte in viata de zi cu zi din acel domeniu.

 

Daca as mai putea sa iti dau un sfat este ca, cel mai important lucru este sa faci ceea ce iti place. Iar daca in domeniul nou gasesti imbinarea unui job unde poti sa faci bani, care sa te mentina in forma (intelectuala si chiar fizica) si sa iti hraneasca creativitatea, inseamna ca esti pe drumul cel bun!

 

Inchei cu un citat care mie imi place foarte mult si care cred ca poate motiva orice vanzator care doreste o schimbare: “Fii bun de cate ori se poate! Si intotdeauna se poate!”- Dalai Lama

 

#TotulVaFiBine

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top