Managementul vanzarilor

Pe cine parasesc de fapt angajatii? – In cautarea adevarului –

 

“Angajatii parasesc managerii”

Zecile de articole pe tema asta arata faptul ca subiectul a reusit sa provoace o isterie in masa. Insa, la fel ca orice alta isterie, nu a generat prea multe rezultate. Sau ai intalnit cumva multi manageri care sa fie afectati de aceasta afirmatie? Care sa caute disperati solutii la aceasta provocare prin care sa isi tina angajatii aproape? Eu, personal, -amintesc faptul ca lucrez in piata de business de mai bine de 12 deja- nu am avut impresia ca ar fi prea multi afectati  de aceasta isterie. Sau poate ca ma insel?

Important e faptul ca subiectul este unul important, iar asta ii da o mare importanta. Nu-i asa? Am ras putin, acum sa revenim.

 

In vanzari si in business in general avem nevoie de pragmatism. Iar fiecare informatie pe care o avem/auzim/primim este importanta in masura in care ne ajuta sa luam decizii mai bune. Pentru cine? Pentru viitor evident, pentru viitorul companiei, pentru viitorul nostru.

 

Asadar ne intereseaza acest subiect, adica pe cine parasesc angajatii, pentru a cunoaste ce imbunatatiri putem aduce astfel incat acestia sa nu ne mai paraseasca in viitor

( mai ales daca vorbim de oameni cu vechime, experienta valoroasa, initiativa sau idei bune pentru companie, performanță, etc).

 

Asadar, atunci cand oamenii decid sa plece, parasesc de fapt unul dintre elementele urmatoare:

  • Echipa

Suntem fiinte sociale si avem nevoia de a fi acceptati. Asadar, o echipa in care angajatul nu se simte bine, nu se simte acceptat si apreciat, il va determina pe acesta, mai devreme sau mai tarziu in functie de personalitatea sa, sa paraseasca compania. Putem incrimina managerul pentru pierderea angajatului, insa daca vrem sa aducem schimbari de impact trebuie lucrat la capacitatea acestuia de a dezvolta spiritul de echipa si nu neaparat la stilul sau de leadership.

 

  • Managerul

Managerul este important in viata oricarui angajat si asta vine din cultura noastra. Angajatul care are un manager dificil va parasi compania, insa o va face atunci cand nu se simte bine in echipa. Daca rolul sau in echipa este bine inradacinat, multi oameni vor trece peste relatia deficitara cu managerul lor. Priveste asta ca pe o lupta pe care o duce impreuna cu ceilalti impotriva rau-facatorului. Seful e sef, se stie ca e rau nu? Deci chiar daca ne face placere sa afirmam ca managerul este vinovat pentru plecarea oamenilor, de cele mai multe ori cultura companiei si atmosfera din echipa sunt la fel de responsabile. Din nou, putem incrimina managerul pentru pierderea angajatului, insa daca vrem sa aducem schimbari de impact, in acest caz nu este suficient sa se lucreze la stilul de leadership al acestuia, sau la capacitatea de a dezvolta spiritul de echipa, ci mai trebuie lucrat si la elementele negative din cultura companiei. Faptul ca o companie nu da banii la timp, sau taie bonusuri nejustificat, nu va putea fi compensat printr-un manager exceptional si nici printr-o echipa excelenta.

 

  • Compania (cultura)

Intr-o anumita masura, managerul poate influenta impactul culturii din companie asupra angajatului. In sensul ca angajatul nu va parasi o companie care are o problema cu corectitudinea (de exemplu plateste salariul cu intarziere, mai taie din sume, uita cand e ziua angajatilor, sau de prime nu poate fi vorba), daca relatia sa cu managerul si cu echipa este una buna. Cumva, faptul ca celelalte structuri rezista, ii da incredere sa continue. Plus sa nu uitam, ca noi nu avem o stima de sine atat de ridicata, incat sa renuntam la o companie atunci cand cultura nu este una sanatoasa. Tocmai de aceea, companii care au culturi extrem de toxice au rezistat, chiar au inflorit de-a lungul timpul, timp in care oamenii si-au facut treaba in continuare “pe plantatie”  (nu comentam mostenirea culturala).

 

  • Oamenii parasesc ceea ce au in prezent pentru ceva mai bun

Nu mereu oamenii parasesc compania pentru ca ceva ii nemultumeste la ea. Uneori oamenii parasesc compania pentru ca li s-a ivit o oportunitate mai buna, pe care nu au cautat-o neaparat si pe care este pacat sa o iroseasca. Asta chiar daca toate celelalte trei elemente sunt ok pentru el: cultura, managerul si echipa. Si este normal sa fie asa.

 

Cea mai satisfacatoare situatie pentru manager este atunci cand oamenii pleaca din acest scenariu, adica pentru ceva mai bun. Pentru ca nu prea mai ai ce face, tu managerul/business-ownerul, in aceasta situatie. Insa in toate celelalte cazuri, fie echipa, manager, companie/cultura, se pot, si se impun a se face, foarte multe.

 

De-a lungul carierei de manager, am experimentat toate situatiile:

  • am pierdut oameni pentru ca eram un manager toxic
  • am pierdut oameni pentru ca erau nemultumiti de companie
  • am pierdut oameni pentru ca nu isi gaseau locul in echipa
  • am pierdut oameni pentru ca au gasit ceva mai bun

 

Dupa fiecare dintre ele, am invatat cate ceva si am inceput sa schimb ceva. Iar atunci cand am ajuns sa pierd oameni valorosi pentru ca au fost vanati de companii care le-au oferit beneficii pe care eu nu le puteam acorda, m-am bucurat pentru ei si mi-am exprimat opinia, indiferent daca a fost de acord sau dezacord. Au fost situatii cand am fost convinsa ca schimbarea este una buna pentru viitor lor, si i-am incurajat sa faca alegerea. Au fost situatii cand eram convinsa ca plecarea nu este o decizie buna pentru viitorul lor si le-am propus sa ramana si sa construim impreuna in continuare.

 

Concluzionand cumva, da, managerul este o parte foarte importanta din viata profesionala a oricarui angajat, insa acesta este doar un element dintr-o serie  de elemente care au importanta pentru angajat. Asadar, pe cat de important este sa avem manageri buni, bine pregatiti,  buni profesionisti in lucrul cu oamenii, la fel de importanta este cultura si obiceiurile din cadrul companiei si atmosfera din echipa. Pentru ca atunci cand toate cele 3 lipsesc, angajatul nu mai are nici un motiv sa lucrezez acolo, sau sa dea ce e mai bun pentru binele companiei. De aceea pleaca cu prima ocazie sau si mai rau, lucreaza cu jumatate de masura.

 

Daca ai avut impresia ca ne invartim in cerc si nu afirm foarte clar care este motivul plecarii angajatilor sa stii ca ai inteles foarte bine. Fiecare om care pleaca, pleaca din cauza unuia dintre motivele enumerate si in continuare este de datoria fiecarui manager sa descopere care este motivul plecarii angajatului sau. Pentru ca da, fiecare om are propriul sau set de valori si managerul va trebui sa il descopere, daca doreste rezultate. Si da, in realitatea muncii cu oamenii nu exista retete, pentru ca oamenii sunt multi si de multe feluri. Doar in articolele scrise de noi exista retete foarte clare de cativa pasi :). Sa fii totusi atent/a la inca ceva: va trebui sa mergi dincolo de cuvinte. Pentru ca, de cele ai multe ori, ceea ce exprima oamenii verbal si ceea ce este in mintea lor, reprezinta doua lucruri total diferite. Tocmai de aceea jobul de manager este atat de complex, si tot atat de putini manageri reusesc sa il faca bine.

 

Imi exprim pe aceasta cale recunostinta fata de managerii extraordinari de dedicati pe care i-am avut de-a lungul vremii. Manageri alaturi de care a fost o reala placere sa lucrez.

 

Pentru companii, manageri, echipe performante.

Ganduri bune in aceasta perioada, una nu chiar usoara pentru majoritatea dintre noi,

Loredana

 

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top