Managementul vanzarilor

Fidelizarea si retentia angajatilor – o provocare pentru angajatori

 

Fluctuatia personalului ajunge la niveluri record in zilele noastre. Peste 30% dintre angajati si-au parasit

locul de munca in cautarea unuia mai bun, inainte de 6 luni de la angajare. Asa ne arata studiile.

Costurile pe care companiile le platesc in astfel de situatii sunt foarte mari. Un sfert dintre angajatii unei

companii au un rol critic pentru existenta companiei, fiind oameni talentati si dedicati companiei. In

aceste conditii ne este clara prioritatea de a ne pastra angajatii. Si cum sa-ti pastrezi angajatii pe o piata

a muncii atat de ofertanta in care fiecare spera ca in alta parte va avea mai multe beneficii?

Recomandari pentru angajatori

1. Recruteaza pe termen lung

Angajeaza persoana potrivita inca de la inceput. Este foarte interesant pentru mine sa observ ca echipele

de recrutare angajeaza cu gandul ca o mare parte dintre cei angajati vor pleca pana anul urmator. Si in

mod cert asta se si intampla. De ce cred ca intentia de angajare conteaza? Pentru ca in mod evident daca

te gandesti ca cel pe care doresti sa-l angajezi va pleca, intregul proces de recrutare va urmari aceasta

intentie. Echipele de recrutare ne spun motivul pentru care angajatii ar ramane mai mult timp in job.

Acesta este furnizarea de informatii reale si relevante despre ce urmeaza sa faca si despre companie.

Pentru ca o parte din „engagement” se produce chiar in ziua angajarii. Daca un angajat pleaca cu gandul

ca ma angajez si vad eu ce se intampla dupa, probabil ca intr-un an de zile chiar va pleca. Dar atunci cand

este constient inca de la inceput de jobul pe care urmeaza sa-l faca si de cum functioneaza lucrurile in

compania pentru care va lucra, atunci decizia de “engagement” are toate premisele de a fi o decizie pe

termen lung.

2. Recruteaza mai degraba caractere si nu competente

Procesul de fidelizare si retentie incepe la angajare. Primul pas pentru a pastra un angajat pentru o lunga

perioada de timp este sa fim atenti la angajare. “Angajez oamenii pentru caracterul lor si nu pentru

competentele pe care le au” spunea un prieten de-al meu, GM la o mare companie din Romania. Faptul

ca a crescut constant in cei aproape douazeci de ani de cand a infiintat business-ul ma duce cu gandul ca

a facut alegerile corecte. Competentele se pot invata dar caracterul se formeaza mai greu. Asa ca in

procesul de recrutare, alegerea oamenilor cu caracter bun, care se potrivesc culturii organizationale,

reprezinta primul pas in procesul de fidelizare si retentie.

3. Ofera angajatilor oportunitati de invatare.

Statisticile ne arata ca 40% dintre angajati isi parasesc jobul in primul an de la angajare daca primesc

training necorespunzator. In sustinerea acestei idei tot statisticile ne arata ca in 2016 68% dintre

angajati au declarat ca cea mai importanta politica din companie este cea legata de “learning,

development and training”.

Este cunoscut faptul ca rata de fidelizare a angajatilor creste atunci cand angajatii sunt sustinuti se

dezvolte atat in plan profesional cat si personal. Pentru ca angajatii buni vor sa evolueze si nu sa ramana

pe loc. Si faptul ca oferi angajatilor oportunitati de invatare si dezvoltare iti va oferi cu siguranta un

avantaj competitiv.

4. Imbunatateste mediul de lucru

Pe langa un process de selectie atent si o cultura organizationala buna, un mediu de lucru placut, cu

multe facilitati pentru angajati poate spori gradul de retinere. Multe dintre companiile din Romania au

inteles ca o masa de ping-pong, o cafeteria moderna si frumos decorata sau locurile de relaxare nu sunt

doar un moft ci beneficii clare pentru care angajatii sunt mai dispusi sa devina fideli.

Obisnuiesc sa spun ca oamenii raman in companii pentru alti oameni. Angajatii isi doresc o cultura

organizationala deschisa, cu feedback permanent in care toata lumea este stimulata sa participe la

gasirea solutiilor si nu la gasirea vinovatilor. Isi doresc de asemenea o cultura organizationala unde se

sarbatoresc micile succese si in care se valorizeaza cooperarea are mari sanse sa devina dezirabila pentru

angajati.

5. Ai grija de angajatii tai – echilibrul intre viata profesionala si viata personala

Echilibrul dintre viata profesionala si viata personala este esential pentru ca angajatii sa fie productivi pe

termen lung. Fidelizarea si retinerea angajatilor se bazeaza si pe acest aspect. In industrii precum

industria bancara sau industria aviatica lipsa angajatilor bine pregatiti a dus la decizii care au avut in

vedere in special majorarea pachetului de compensatii si beneficii. Ce facem insa daca aceasta masura

unica nu mai este suficienta pentru ca angajatii sa fie dedicati si sa ramana? Cautam care sunt

nemultumirile reale ale angajatilor si a angajatilor.

Un exemplu de frustrare la care ma gandesc este ca angajatii care au copii nu pot ajunge sa-i ia la timp

de la gradinita sau de la scoala. In acest caz oferirea unui program de lucru flexibil, personalizat poate

reduce mult nivelul de stres al unui angajat. Angajatii performanti nu se plang de obicei. Asa ca zgomotul

facut de catre cei obisnuiti sa se planga ar putea bruia intelegerea reala a nevoilor fiecaruia. De aceea

recomandarea mea este sa fiti atenti la cei productivi care nu se plang si sa incercati sa aflati care sunt

nemultumirile si frustrarile lor. Fidelizarea si retinerea angajatilor sunt posibile prin intelegerea

nevoilor si dorintelor reale ale angajatilor.

6. Ofera un pachet de compensatii si beneficii corect

Scriam intr-un articol anterior ca un salariu competitiv nu este suficient pentru ca un angajat sa devina

fidel. In egala masura un salariu necompetitiv e o garantie aproape sigura ca vei pierde angajatii valorosi,

cu potential mare de dezvoltare. Pentru ca in Romania pentru o buna parte dintre angajatii care parasesc

companiile, motivul principal este salariul. Acesta este urmat de oportunitatile in cariera, mai multe

beneficii si mediul de lucru in care angajatii lucreaza.

7. Ofera-le angajatilor sentimentul ca apartin

Implica-ti angajatii activ in obtinerea rezultatelor pentru companie. Ajuta-i sa fie parte din proces si sa se

simta inclusi. Faptul ca aproape trei sferuri dintre angajati cauta activ un alt loc de munca, in timp ce sunt

angajati, ar trebui sa fie un motiv suficient pentru a cauta permanent metode pentru fidelizarea si

retinerea angajatilor.

Creaza un brand de care angajatii sa fie mandri. Angajatilor le pasa de reputatia companiei pentru care

lucreaza si isi doresc ca aceasta sa aduca un impact pozitiv in comunitatea din care fac parte. Ofera

angajatilor posibilitatea de a obtine succese reale pe care sa le recunosti si care sa creasca dorinta de a

obtine si alte rezultate notabile. Fidelizarea angajatilor este sustinuta de participarea acestora la succesul

companiei.

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top