Managing Partner at ACKnowledge Romania
Fluctuatia personalului ajunge la niveluri record in zilele noastre. Peste 30% dintre angajati si-au parasit
locul de munca in cautarea unuia mai bun, inainte de 6 luni de la angajare. Asa ne arata studiile.
Costurile pe care companiile le platesc in astfel de situatii sunt foarte mari. Un sfert dintre angajatii unei
companii au un rol critic pentru existenta companiei, fiind oameni talentati si dedicati companiei. In
aceste conditii ne este clara prioritatea de a ne pastra angajatii. Si cum sa-ti pastrezi angajatii pe o piata
a muncii atat de ofertanta in care fiecare spera ca in alta parte va avea mai multe beneficii?
Recomandari pentru angajatori
1. Recruteaza pe termen lung
Angajeaza persoana potrivita inca de la inceput. Este foarte interesant pentru mine sa observ ca echipele
de recrutare angajeaza cu gandul ca o mare parte dintre cei angajati vor pleca pana anul urmator. Si in
mod cert asta se si intampla. De ce cred ca intentia de angajare conteaza? Pentru ca in mod evident daca
te gandesti ca cel pe care doresti sa-l angajezi va pleca, intregul proces de recrutare va urmari aceasta
intentie. Echipele de recrutare ne spun motivul pentru care angajatii ar ramane mai mult timp in job.
Acesta este furnizarea de informatii reale si relevante despre ce urmeaza sa faca si despre companie.
Pentru ca o parte din „engagement” se produce chiar in ziua angajarii. Daca un angajat pleaca cu gandul
ca ma angajez si vad eu ce se intampla dupa, probabil ca intr-un an de zile chiar va pleca. Dar atunci cand
este constient inca de la inceput de jobul pe care urmeaza sa-l faca si de cum functioneaza lucrurile in
compania pentru care va lucra, atunci decizia de “engagement” are toate premisele de a fi o decizie pe
termen lung.
2. Recruteaza mai degraba caractere si nu competente
Procesul de fidelizare si retentie incepe la angajare. Primul pas pentru a pastra un angajat pentru o lunga
perioada de timp este sa fim atenti la angajare. “Angajez oamenii pentru caracterul lor si nu pentru
competentele pe care le au” spunea un prieten de-al meu, GM la o mare companie din Romania. Faptul
ca a crescut constant in cei aproape douazeci de ani de cand a infiintat business-ul ma duce cu gandul ca
a facut alegerile corecte. Competentele se pot invata dar caracterul se formeaza mai greu. Asa ca in
procesul de recrutare, alegerea oamenilor cu caracter bun, care se potrivesc culturii organizationale,
reprezinta primul pas in procesul de fidelizare si retentie.
3. Ofera angajatilor oportunitati de invatare.
Statisticile ne arata ca 40% dintre angajati isi parasesc jobul in primul an de la angajare daca primesc
training necorespunzator. In sustinerea acestei idei tot statisticile ne arata ca in 2016 68% dintre
angajati au declarat ca cea mai importanta politica din companie este cea legata de “learning,
development and training”.
Este cunoscut faptul ca rata de fidelizare a angajatilor creste atunci cand angajatii sunt sustinuti se
dezvolte atat in plan profesional cat si personal. Pentru ca angajatii buni vor sa evolueze si nu sa ramana
pe loc. Si faptul ca oferi angajatilor oportunitati de invatare si dezvoltare iti va oferi cu siguranta un
avantaj competitiv.
4. Imbunatateste mediul de lucru
Pe langa un process de selectie atent si o cultura organizationala buna, un mediu de lucru placut, cu
multe facilitati pentru angajati poate spori gradul de retinere. Multe dintre companiile din Romania au
inteles ca o masa de ping-pong, o cafeteria moderna si frumos decorata sau locurile de relaxare nu sunt
doar un moft ci beneficii clare pentru care angajatii sunt mai dispusi sa devina fideli.
Obisnuiesc sa spun ca oamenii raman in companii pentru alti oameni. Angajatii isi doresc o cultura
organizationala deschisa, cu feedback permanent in care toata lumea este stimulata sa participe la
gasirea solutiilor si nu la gasirea vinovatilor. Isi doresc de asemenea o cultura organizationala unde se
sarbatoresc micile succese si in care se valorizeaza cooperarea are mari sanse sa devina dezirabila pentru
angajati.
5. Ai grija de angajatii tai – echilibrul intre viata profesionala si viata personala
Echilibrul dintre viata profesionala si viata personala este esential pentru ca angajatii sa fie productivi pe
termen lung. Fidelizarea si retinerea angajatilor se bazeaza si pe acest aspect. In industrii precum
industria bancara sau industria aviatica lipsa angajatilor bine pregatiti a dus la decizii care au avut in
vedere in special majorarea pachetului de compensatii si beneficii. Ce facem insa daca aceasta masura
unica nu mai este suficienta pentru ca angajatii sa fie dedicati si sa ramana? Cautam care sunt
nemultumirile reale ale angajatilor si a angajatilor.
Un exemplu de frustrare la care ma gandesc este ca angajatii care au copii nu pot ajunge sa-i ia la timp
de la gradinita sau de la scoala. In acest caz oferirea unui program de lucru flexibil, personalizat poate
reduce mult nivelul de stres al unui angajat. Angajatii performanti nu se plang de obicei. Asa ca zgomotul
facut de catre cei obisnuiti sa se planga ar putea bruia intelegerea reala a nevoilor fiecaruia. De aceea
recomandarea mea este sa fiti atenti la cei productivi care nu se plang si sa incercati sa aflati care sunt
nemultumirile si frustrarile lor. Fidelizarea si retinerea angajatilor sunt posibile prin intelegerea
nevoilor si dorintelor reale ale angajatilor.
6. Ofera un pachet de compensatii si beneficii corect
Scriam intr-un articol anterior ca un salariu competitiv nu este suficient pentru ca un angajat sa devina
fidel. In egala masura un salariu necompetitiv e o garantie aproape sigura ca vei pierde angajatii valorosi,
cu potential mare de dezvoltare. Pentru ca in Romania pentru o buna parte dintre angajatii care parasesc
companiile, motivul principal este salariul. Acesta este urmat de oportunitatile in cariera, mai multe
beneficii si mediul de lucru in care angajatii lucreaza.
7. Ofera-le angajatilor sentimentul ca apartin
Implica-ti angajatii activ in obtinerea rezultatelor pentru companie. Ajuta-i sa fie parte din proces si sa se
simta inclusi. Faptul ca aproape trei sferuri dintre angajati cauta activ un alt loc de munca, in timp ce sunt
angajati, ar trebui sa fie un motiv suficient pentru a cauta permanent metode pentru fidelizarea si
retinerea angajatilor.
Creaza un brand de care angajatii sa fie mandri. Angajatilor le pasa de reputatia companiei pentru care
lucreaza si isi doresc ca aceasta sa aduca un impact pozitiv in comunitatea din care fac parte. Ofera
angajatilor posibilitatea de a obtine succese reale pe care sa le recunosti si care sa creasca dorinta de a
obtine si alte rezultate notabile. Fidelizarea angajatilor este sustinuta de participarea acestora la succesul
companiei.
You must be logged in to post a comment Login
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.