Managementul vanzarilor

Angajații problemă ( partea 1 )

 

Există mai multe tipuri de angajați problemă. Ca manager, cu unii dintre ei te vei intersecta direct. Alții se vor ascunde de tine dar își vor exersa influența nefastă asupra colegilor și, deci, vei afla despre ei indirect. În general, lucrul cu angajații problemă este o activitate neplăcută care te secătuiește de energie psihică.

 

Atotștiutorii

În general, oamenii aceștia sunt persoane inteligente dar, știindu-le pe toate, simt nevoia stringentă să spună tuturor (chiar și ție) ce și cum să facă lucrurile, în felul ăsta călcând pe toată lumea pe nervi. Unor astfel de oameni trebuie să le clarifici de la început și ori de câte ori este necesar că fiecare om are felul lui de a face lucrurile și că acțiunile lor dovedesc lipsă de respect față de tine și față de colegii din echipă. Dacă perseverează în comportamentul lor ignoră-i pur și simplu și sfătuiește-i pe restul oamenilor să facă la fel. Ai putea să îi domolești pe termen lung dându-le o sarcină migăloasă și plicticoasă. Un exemplu ar fi să creezi un proiect, iar pe ei să îi faci manager de proiect. Proiectul să fie ceva legat de colectarea de date, centralizarea și ordonarea lor.

 

Cei care tărăgănează lucrurile

Asta cu tărăgănatul mie mi se pare a fi o problemă de caracter și, ca orice problemă de caracter, este dificil de adresat. Știți cum este, caracterul se formează cam până la 25 de ani iar după această vârstă nu prea se mai poate schimba. Oamenii cu acest obicei sunt cei care ajung la slujbă și la întâlniri în ultimul minut, vin la ședințe chiar înainte de începere, își îndeplinesc obiectivele lunare chiar în ultima zi a lunii, etc. Dacă aș fi Caragiale aș zice că ”ăsta e naturelul lor”! Conform profesorului de psihologie Joseph Ferrari, de la Universitatea De Paul din Chicago, 20% din adulți suferă de acest obicei. Asta înseamnă că un om din cinci din echipa ta nu se încadrează în termenele pe care le fixează compania. Rezultate întârziate (și deci incerte) până în ultima zi lucrătoare a lunii, rapoarte nelivrate la timp, toate astea creează premisele unui început de iad managerial.

Ideea este că, pentru astfel de oameni, amenințările nu funcționează. Merge mai bine cu zăhărelul decât cu biciul. Drept urmare, abordează-i periodic și prezintă-le limpede consecințele întârzierilor lor asupra performanței echipei și, implicit, asupra performanței tale, managerul lui.

În timpul discuției ai putea identifica motivul pentru care ei tărăgănează lucrurile. Unii îți vor spune că ei lucrează cel mai bine sub stres, că ei așa făceau și în facultate când se apucau de învățat doar cu trei zile înainte de data examenului. Acestora chiar nu ai ce să le faci. Dacă vrei să fii sigur că te încadrezi în termene cu astfel de angajați, atunci trebuie să le fixezi termene false, înaintea celor reale.

Alții nu reușesc să se focuseze pe respectarea termenelor limită iar alții se simt copleșiți de ce au de făcut și le este jenă sau frică să solicite ajutor. Pe aceștia din urmă i-ai putea ajuta cu clarificări și sfaturi. Există și persoane care având un proiect de livrat la un anume termen nu îl livrează pentru că le este frică să nu îl fi greșit. Acestora le poți spune că este normal să ai grijă să nu greșești dar nu se face gaură în cer dacă se mai strecoară câte o eroare. Nu există soluție unică pentru adresarea unor astfel de probleme. Soluțiile trebuie să fie personalizate pentru fiecare caz în parte.

 

Tupeiștii

Acești subordonați contestă tot ce tu și restul echipei spuneți și faceți. Ei sunt maeștrii tupeului și lăudăroșeniei. Pentru tupeiști, tot ce fac ei este mult mai important decât ce fac colegii lor și trebuie tratat ca atare: cu prioritate maximă, cu resurse nelimitate, cu exceptări de la regulile și procedurile organizației. Dacă tu, managerul unor astfel de angajați, le stai în cale, ei vor încerca să te submineze. Nu ceda. Nu te lăsa intimidat, oricâte amenințări vor profera. Extrage-i din mulțime și clarifică-le că nu tolerezi astfel de atitudini. Adu-le la cunoștință că, dacă perseverează cu atitudinea lor, vei considera faptul o insubordonare care impune măsuri disciplinare. În general, tupeiștii sunt niște supraviețuitori. Ei știu foarte bine când depășesc limitele suportabilului și se vor opri aici.

 

Farsorii

Farsorii sunt acei ”glumeți” care se cred aleși de Dumnezeu ca să îi distreze pe ceilalți, la serviciu. Bancurile lor sunt, aș zice, mai mult fizice decât verbale. Ei sunt cei care îți șterpelesc cheile și îți mută mașina de unde ai parcat-o pe o altă stradă, ei pornesc vara instalația de încălzire a aerului din birou și apoi ascund telecomanda, ei îți iau pe furiș telefonul și schimbă numerele și persoanele astfel încât când te sună CEO-ul sau măcar șeful direct, pe ecran apare că te sună soția. Și viceversa. Astfel de oameni, în timpul școlii, înfundau closetele cu hârtie igienică, fixau de podea prin cuie scaunul de la catedră, puneau coșul de gunoi pe ușa semideschisă astfel încât cine intra primul se trezea cu coșul în cap. Și altele tot așa.

Problema este că, de multe ori, glumeții de serviciu ai departamentului își exersează ”talentul” în momente și locuri nepotrivite, deranjând foarte multă lume din echipa ta sau din alte echipe. De oriunde ar veni reclamațiile împotriva lor, tu, managerul lui, trebuie să le clarifici cât se poate de ferm că trebuie să înceteze imediat cu orice fel de bancuri fizice. Dacă nu o faci, se va spune despre tine că nu ești în stare să îți ții oamenii sub control. Și nu îți dorești asta, nu?

 

Leneșii

Atâta vreme cât nu primesc obiective foarte clare din punct de vedere calitativ și cantitativ, leneșii vor performa tot timpul la limita dintre performanța proastă și cea mediocră, adică acolo unde tu, managerul lui, nu te poți hotărî să îl dai afară cu inima ușoară. Singura soluție prin care poți corecta astfel de indivizi este să le trasezi doar obiective perfect măsurabile, calitativ și cantitativ. Doar așa vei fi în stare să le monitorizezi constant activitatea și să le dai permanent feedback, pozitiv sau negativ. Iar dacă reacția lor întârzie să se manifeste, nu ezita să iei, împreună cu departamentul de resurse umane, măsurile necesare pentru îndepărtarea leneșilor din echipa ta.

To be continued…

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top