Sales Magazine

Vanzarea asigurarilor de viata catre prieteni si rude

 

Punctul de vedere al clientului

Va spun de la inceput ca nu am vandut asigurari in viata mea. Am vandut pagere, statii radio si retele de statii radio, telefoane fixe si mobile, calculatoare, retele de calculatoare, echipamente periferice, televizoare, echipamente de aer conditionat. Am vandut servicii de telefonie mobila in standarde NMT, GSM, 3G, 4G. Dar asigurari de viata nu am vandut. Chiar daca nu am vandut mai stiu cate ceva pentru ca nevasta-mea a vandut asigurari de viata si am avut si oameni in echipa care lucrasera in asigurari. Sunt si un client loial al firmelor de asigurari, colectionez asigurari pentru tot felul de situatii. Asta pentru ca sunt o persoana responsabila, care are un copil de crescut, de tinut la scoala si de pregatit pentru un start cat mai bun in viata. Am asigurari pentru casa si pentru masina. Deci tot ce urmeaza sa va spun e inspirat de experiente directe, nemijlocite cu agentii care vand asigurari de viata.

Toate firmele de asigurari isi trimit agentii incepatori sa inceapa sa vanda in piata calda, adica rudelor, prietenilor si cunostintelor. Asupra acestora trebuie sa isi calibreze cunostintele si tehnicile de vanzare, inainte de a iesi in piata rece, a strainilor si necunoscutilor. Intrebarea ar fi daca eu, un potential client cald, ar trebui sa cumpar asigurari de viata de la o ruda, o cunostinta sau un prieten. Raspunsul corect ar fi „Si DA si NU”. In viata preferam sa facem afaceri cu cineva in care avem incredere. Si in cine sa ai incredere daca nu intr-o ruda, intr-un prieten sau o cunostinta, alternativa fiind un om pe care il vezi prima oara? Riscul unei astfel de alegeri este ca, avand incredere oarba in primii, risti sa treci cu vederea lucrurile care ii avantajeaza pe ei dar nu te avantajeaza pe tine, luand de bune tot ce ti se spune. Poti cadea usor victima lipsei de onestitate si/sau a lipsei de pricepere a rudei/prietenului, luand de bune toate afirmatiile acestuia.  Sigur, daca persoana respectiva este si priceputa si cinstita cu tine, e foarte bine, ai tras lozul castigator.

Cu un strain, insa, esti tentat sa fii mai circumspect si sa verifici tot ce incearca sa iti vanda, fara sa te grabesti, fara sa simti ca ai avea vreo obligatie fata de el.

Cateva considerente de care ar trebui sa tii seama:

Sigur, nu este o mare nenorocire daca, pana la urma, cumperi o asigurare de viata de la un prieten. Trebuie sa ai in vedere urmatoarele aspecte la asigurarile care au doar o componenta de protectie:

Doua recomandari legate de asigurarile care au, pe langa componenta de protectie, si o componenta investitionala:

Cam asta ar fi. Concluzia mai generala ar fi ca orice afacere incheiata cu un prieten va functiona ca un fel de test acid al  prieteniei voastre. Daca afacerea se va dovedi proasta pentru tine, singurul tau castig va fi ca vei scapa de un fals prieten sau de un prieten bine intentionat dar nepriceput in afaceri.

Punctul de vedere al vanzatorului

Este corect, este cinstit, este moral sa vinzi asigurari prietenilor? Raspunsul este identic cu cel de la intrebarea pe care si-ar pune-o clientul. „Si DA si NU”. Da, daca esti pregatit sa ii dai sfaturi avizate clientului, daca ii prezinti si punctele slabe ale ofertei tale, daca esti capabil sa il trimiti la competitie atunci cand oferta acesteia i se potriveste mai bine, intr-un cuvant daca te comporti ca un consultant de incredere care are in minte doar interesele clientului. Nu, daca esti un incepator care doar vrea sa inchei un contract cu orice pret, daca ii ascunzi semnificatia prevederilor din contract scrise cu litere mici, daca denigrezi competitia chiar daca habar nu ai de oferta acesteia.

Oricum, cand te apuci sa vinzi rudelor sau prietenilor, fata de un strain tu ai cateva dezavantaje evidente:

Pana la urma, din punct de vedere etic, nu ar trebui sa existe nicio diferenta intre vanzarea catre un prieten sau catre un strain. Daca serviciile pe care le vinzi nu se potrivesc clientului potential (prieten sau strain) nu ar trebui sa incerci sa i le vinzi. Daca serviciile tale sunt cele mai bune pentru respectivul (prieten sau strain) ar trebui sa i le vinzi pentru ca stii ca va fi multumit si fericit cu ele.

Da, te simti aiurea, din punct de vedere social, cand deschizi o discutie de vanzari cu un prieten/ruda/cunostinta. Si, da, prietenul/ruda/cunostinta ta simte la fel. Solutia ar fi sa recunosti cu glas tare, de la inceput, ca exista un elefant in incapere. Daca faci asta, elefantul va disparea. Spune de la inceput ca situatia este stanjenitoare avand in vedere relatia voastra, ca nu vrei ca aceasta relatie sa fie periclitata, ca ai luat in considerare asta si tocmai de aceea vii catre el cu inima deschisa si constiinta curata, convins suta la suta ca serviciile pe care vrei sa i le propui ii vor aduce numai beneficii.