Sales Magazine

9 Strategii de preț pe care le poți folosi în afacerea ta

 

Politica de preț, componentă a mix-ului de marketing, este importantă atât în strategia afacerilor on-line cât și pentru cele off-line. Din perspectiva marketingului, PREȚUL merită definit ca raportare la valoarea pe care consumatorii o asociază produsului (sau serviciului) achiziționat.

Salutare, vă propun un material despre formarea prețurilor precum și politica de preț pe care o putem alege în dezvoltarea afacerilor noastre. O definire clară a prețului este valoarea percepută (sau dată) de către un consumator asupra unui produs sau serviciu pus în vânzare de către un comerciant (producător sau vânzător), incluzând un adaos comercial.

Aceasta valoare este definită în funcție de percepția consumatorului, în funcție de nevoia consumatorului pentru bunul respectiv, ca raport între beneficiul perceput și calitatea primită. Include totodată și „sacrificiul” total al consumatorului în ceea ce privește suma necesară achiziționarii produsului și chiar a folosirii lui.

Ca și expresii folosite între comercianți, producători și clienți regăsim următoarele:

 

Strategia de preț pe care o poate folosi un business se poate forma în funcție de obiectivele urmărite. Astfel am identificat următoarele 9 strategii prin care să formăm prețul produselor / serviciilor oferite.

Se realizează pornind de la costul mediu al unui produs vândut; pragul de rentabilitate; rentabilitatea investitiei; costul unui mediu per click; cost al aducerii unui client pe site-ul companiei; costul de producție al produsului; costuri fixe vs. costuri variabile.

Strategia cere un calculul al costurilor la care se adaugă o marjă de profit, identificându-se astfel prețul minimal, adică cel mai scăzut preț acceptabil, pe care business-ul îl solicită pentru produsele sau serviciile tale, cu scopul atingerii obiectivelor strategice.

Se realizează pornind de la cunoașterea cheltuielilor și costurilor dar implică și de asemenea: elasticitatea cererii față de preț; comportamentul consumatorului; prețul psihologic; prețul corelat cu ciclul de viață al produsului; prețul produselor substitut; prețul concurenței.

Utilizarea acestei strategii este recomandat a se folosi în cadrul strategiilor generale ale afacerii, bazate pe preț și în care se vizează consumatorul de produse și servicii al carui factor de decizie primordial este prețul.

Se formează ținând cont de o serie de factori precum: loialitatea față de produs, loialitatea față de brand; calitate, brand, stocuri, garanții etc.

Am identificat spre utilizare doua astfel de abordari:

 

 

 

 

 

 

Este o strategie dificilă datorită faptului că produsele au cerere și costuri de producție diferite – când se urmărește creșterea vânzărilor, lichidarea stocurilor, o ofertă completă.

Această strategie poate însemna:

 

 

Cel mai des întâlnite sunt:

 

 

 

Pentru maximizarea încasărilor se recomandă folosirea:

 

Pentru obtinerea unui volum ridicat de vanzari se recomanda:

 

 

 

 

 

Ceea ce consider a fi relevant pentru strategia preturilor este modul de afișare a acestora, care poate fi incadrat el însuși ca o strategie, aceasta este reglementată în România după H.G. nr. 947/2000 și Legea nr. 650/2002

Pe final, te invit sa raspunzi la 3 întrebări simple când îți stabilești prețul pentru produsele și serviciile oferite:

„Până la urmă, prețul corect este cel pe care clientul îl simte ca fiind corect!”

Sebastian Bala,

Trainer, Antreprenor