Instrumente pentru vanzatori

Puterea povestilor (de vanzare)

 

Sau cum o poveste buna ne influenteaza viata, de la decizia de a deveni super erou in copilarie la decizia de a cumpara o casa cu gradina!

O poveste buna  i-a salvat viata Seherezadei, de ce nu ar putea la fel de bine sa iti salveze tie afacerea, sa iti creasca vanzarile sau sa te ajute sa construiesti o echipa unita. Nu e nevoie ca toate povestile sa dureze o mie si una de nopti, sa fie despre dragoni si umblatori albi sau sa se bazeze pe aventurile unor muschetari in lupta pentru dreptate, pentru a trezi emotii si a face oamenii sa treaca la actiune, sa se regaseasca in povestea ta si sa iti devina parteneri. Si desi unora li se pare greu sa spuna o poveste, dupa ce afli care este scheletul pe care sa construiesti totul incepe sa se intample.

O poveste buna emotioneaza, povestea potrivita construieste comunitati si parteneriate

Salman Rushdie spune ca “omul este animalul care spune povesti, singura creatura de pe planeta care si-a spus povesti pentru a intelege ce fel de creatura este”. In timp nu ne-am mai spus singuri povesti si am inceput sa ne regasim si sa ne intelegem prin povestile altora. In diferentierea oamenilor in functie de talent si interese, unii am devenit povestitori iar altii doar ascultatori. Insa in continuare am avut nevoie de povesti, de emotie si de context in care sa construim comunitati. Comunitati care se creeaza mai usor cand exista un scop comun iar acest scop comun se transmite mult mai usor prin povesti care unesc oameni decat prin forta si agresivitate.

 

In incercarea de a crea comunitati si a gasi clienti si parteneri, companiile prezentului sunt obligate de contextual actual, al unei societati in care informatia este coplesitoare in volum si intensitate, sa se intoarca la notiunile de baza ale societatii. Sa revina la emotie adevarata, creata prin poveste si nu prin informatie. Sa isi aduca aminte cine sunt de fapt eroii adevarati ai povestilor lor, sa iasa din capcana ca oamenii li se alatura pentru ca sunt ei cei mai buni sau ca au cel mai bun produs. Oamenii se alatura unei idei, unui brand sau unui produs pentru modul in care acea idee, acel brand sau produs ii face sa se simta, le creeaza o emotie. Daca omul ar fi o creatura condusa doar de nevoie nu am avea nevoie decat de un singur produs pentru fiecare nevoie identificata, insa omul nu ia decizii rational, noi toti luam decizii emotional iar cel care intelege asta primul si spune povestea potrivita va castiga. Asta este cea mai buna explicatie pentru sutele de branduri care produc acelasi lucru, dintre care doar o parte castiga in piata.

Exista mai multe modalitati de a construi mesaje de impact care trezesc emotii, captiveaza oameni si ne imping spre actiune. Povesti care te fac sa te ridici de pe canapea si sa mergi la acel concert, sa mananci la acel restaurant sau sa pleci in vacanta aia la Polul Nord. Fiecare dintre noi avem stiluri diferite de a construe povesti, si in mare parte din situaii le construim asa cum near placea noua. Momentul in care vom intelege ca nu e despre noi si vom spune acele povesti care sunt dragi clientului atunci vonm incepe sa ne diferentiem in piata si sa castigam parteneri si ambasadori ai brandului nostru nu doar clienti tranzactionali.

“Cea mai puternica persoana din lume este povestitorul. Povestitorul decide viziunea, valorile si agenda unei intregi generatii ce vine.” – Steve Jobs

 

Indiferent care ar fi stilul pe care il avem exista anumite reguli si elemente care nu pot lipsi din construirea unui mesaj cu impact, a unei povesti care transmite emotii. Si desi nu pot sa scriu povestea in locul vostru, m-as bucura sa va ofer ajutorul in a va gasi drumul spre povestea voastra iar primul pas este sa stii elementele unei povesti. E nevoie de context, erou, calatorie, provocari. solutii si mai ales “happy ever after”. Si nu in ultimul rand, intelepciune pe care o extragem cu totii din povestea respectiva.

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

To Top