Regional Director | Business Market
Partea 1 din “Angajatii problema “:
– Continuare –
Mincinoșii
Mincinosul minte ca să își acopere greșelile și nerealizările. El minte de asemenea ca să pară mai bun decât este sau pretinde că a făcut ceva ce nu a făcut sau își asumă realizările altora. Când este vorba să dea vina pe alții pentru greșelile lui, un mincinos este în stare să meargă până în pânzele albe.
Nu ne simțim confortabil când lucrăm cu minicinoși pentru că nu putem avea încredere în ei. Simțim că trebuie să fim tot timpul atenți ca să nu ne prindă nepregătiți când ne vor minți din nou. Trăim tot timpul cu teama că respectivul ne va mai coace una, căutăm tot timpul dovezi că deja ne-a mai mințit o dată. Astfel de oameni îl împing pe managerul lor spre micromanagement, ei necesită o supraveghere continuă. Inevitabil, atmosfera în echipă devine una greu suportabilă. Soluția este una singură: eliminarea urgentă a agentului patogen. Zic patogen pentru că minciuna este despre integritate. Integritatea este cea mai importantă trăsătură de caracter a unui angajat. Nu poți să faci compromisuri legate de integritate.
Morocănoșii
Ei sunt aceia cărora tot timpul pare că le ninge și le plouă. Se vede în tot ce ține de persoana lor: în expresia facială acrită, în felul în care vorbesc, în felul in care stau pe scaun, în felul în care merg, în felul în care stau hainele pe ei. Pe scurt, o altă chestiune de atitudine. Deci sensibilă și greu de schimbat. Unii oameni așa se nasc, supărați pe viață, nu ai ce să le faci. Dacă, în ceea ce fac, sunt foarte buni și ești tentat să îi păstrezi în echipă atunci trebuie să te porți cu mare grijă cu ei. Dacă pot fi înlocuiți, atunci sfatul meu este să îi înlocuiești repede.
În afara celor înnăscuți, îi mai avem pe morocănoșii produși de mediul în care trăiesc sau de mediul în care muncesc.
Morocănosul produs de locul de muncă nu face mai mult decât i se cere, nu se implică în nimic mai mult decât e specificat în fișa postului, nu-l interesează și nu îi place ce se întâmplă la locul de muncă, e angajat doar cu numele pentru că îi lipsește complet angajamentul față de companie. Sunt mulți factori care, la locul de muncă, pot influența negativ starea de spirit a unui angajat: lipsa de perspective de avansare din poziția actuală, prea multă muncă și prea puțini bani, muncă repetitivă, plictisitoare și lipsită de satisfacții, faptul că angajatul are senzația că, oricât de bine și-ar face munca, nimeni nu-i observă și nu îi laudă realizările. Toate cele menționate si multe altele sunt chestiuni care pot fi rezolvate de managerul angajatului respectiv. ”Lăudatul și scărpinatul sunt pe gratis” spune o veche zicătoare managerială. Așa că tu, managerul lui, trebuie să stai de vorbă cu morocănosul, să îi lauzi fără limită realizările, să îi gâdili orgoliul, să îl întrebi cât mai des ce îl doare, cu ce îl poți ajuta să se simtă mai bine la locul de muncă. Pe scurt, comunicarea este cheia. Întreabă, ascultă, dă-i semne că l-ai auzit și că l-ai înțeles, recunoaște-i contribuția la realizările echipei. Identificați împreună alte cauze posibile ale nefericirii sale și ajută-l să le elimine.
Morocănosul produs de mediul în care trăiește este produsul unor probleme personale complicate și greu de rezolvat (moartea unei persoane dragi, îmbolnăvirea unei persoane dragi, divorțul, falimentul financiar, etc.). Oricare din evenimentele menționate îl poate transforma pe un angajat model, super performant, într-un angajat problemă, neperformant, incapabil să își mai prioritizeze activitățile, să se concentreze pe obiectivele esențiale, un angajant prezent fizic dar absent mental și emoțional, un angajat care intră în blocaje din care nu mai poate ieși singur. Adesea, un astfel de angajat intră și într-o vrie auto distructivă din punct de vedere fizic, unde singurii tovarăși îi rămân alcoolul, tutunul, drogurile și anturajele dubioase. Ca manager al unui astfel de angajat trebuie să tratezi cazul cu empatie, cu grijă, cu blândețe, cu respect sincer. Trebuie să le oferi tot sprijinul tău, trebuie să le înțelegi problemele, trebuie să le ușurezi la maxim munca la birou, trebuie să cauți tu pentru ei ajutor de specialitate, în companie sau în afara ei. Cel mai bine ar fi să încerci să uiți că tu ești managerul și el angajatul tău. Încearcă să fii un om care ajută alt om aflat la ananghie.
You must be logged in to post a comment Login
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.