Interviuri

Profil de vanzator: Ramona Olenic, IT&C

  1. Cum ai ajuns in vanzari?

Sunt aproape 16 ani de cand lucrez in telecom, in aceeasi companie. Cand ma intreaba lumea de ce nu schimb ceva, raspunsul meu este direct:

”Pentru ca e al naibii de dinamic.”

Domeniul IT&C este atat de evolutiv, incat nu este simplu nici macar sa tii pasul, daramite sa ajungi sa te plafonezi. Azi vand produse si servicii a caror denumire nici macar n-o stiam cu un an in urma, sau unele nici macar nu existau.

M-am angajat in timpul facultatii in call-center, pe vremea aceea era tare la moda. Interviurile selectau zeci de oameni pe un loc, datorita salariului peste medie oferit pentru job de entry level si a mediului de lucru deosebit, intr-una din primele multinationale aparute la noi. Eram ambitioasa si credeam ca voi avansa repede, asa incat la doar 2 ani dupa angajare am participat la un interviu pentru jobul meu de vis, vanzari corporate -Business Development Executive, dar lipsa de experienta si-a spus cuvantul si nu am luat jobul. Dezamagita, m-am orientat spre altceva, am aplicat pentru joburi de teamleader sau trainer , dar nici de aceste dati n-am reusit. Pe cand credeam ca toate usile mi s-au inchis in fata, sefa mea de atunci mi-a propus sa revin la prima “iubire”, vanzarile corporate. Imi aduc aminte si acum cum m-a chemat la ea in birou si mi-a zis: ”Ramona, ai acumulat destula experienta in customer care, esti extrem de persuasiva, cu argumente bine punctate, ce-ar fi sa te indrepti spre vanzari?”. Si de acolo a fost simplu: mai intai administrator pe vanzari corporate, intr-un an juniorat in vanzari si alte 6 luni Business Development Executive, ceea ce fac si acum.

  1. Prima ta vanzare?

Prima mea vanzare a inceput ca un esec, n-o s-o uit niciodata. M-au trimis direct in gura lupului, la un grup de firme, clienti de-ai nostri cu contractul expirat, care deja luasera decizia sa plece la competitie, insa eu nu stiam acest lucru. Vanzatorul de pe zona intrase in maternitate, asa ca am preluat eu discutiile deja incepute. Erau 6 directori de la 6 firme unite in holding prin actionariat comun, insa cu nevoi diferite… si eu singura de partea cealalta a mesei. Superiorii mi-au spus doar atat: ”cand te blochezi, ceri time-out si iesi sa ne suni” si am facut asta de cateva ori si am adunat nevoile tuturor si am schitat o oferta care sa le acopere pe toate. In final eram sigura ca am ajuns la o intelegere si vor semna. Saptamana urmatoare s-au portat la competitie. Am fost extrem de suparata, dar am continuat sa-i vizitez si am stat aproape. Am aflat ce-a mers bine si ce n-a mers bine, dar si ca decizia era deja luata inaintea intalnirii noastre. Ne-am apropiat si am avut si un pic de noroc: contractul cu noul furnizor nu a mers bine de la inceput, s-au adunat nemultumiri si dupa 8 luni i-am adus pe toti inapoi in firma noastra cu un nou contract.  Pana azi a ramas una din cele mai mari satisfactii profesionale ale mele.

  1. Cum arata o zi tipica din viata ta?

Sunt mama, sotie, fiica, vanzator, am pasiuni si hobbiuri. Ziua mea incepe devreme: inainte de ora 8 ies din casa si-mi duc fetita la gradinita, apoi pe la 8 si un pic ajung la birou. De obicei, vreo ora, maxim doua raspund la emailuri si creionez oferte, iar apoi merg la intaniri. De regula imi stabilesc doua, maxim trei intalniri pe zi. Nu cred in volume, ci in calitatea intalnirilor si avand in vedere ca sunt si farmer si hunter, intalnirile sunt diferite si nevoia de concentrare pe fiecare este mare. Ultimele 2 ore ale zilei de lucru le dedic din nou muncii administrative la birou.

  1. Ce te face mandra in cariera de business?

Sunt multe lucruri: de fiecare data cand am clienti multumiti, cand ma recomanda altora sau imi spun ca vor sa lucreze doar cu mine. Si sa nu fiu ipocrita, cand imi intra in contul bancar bonusul lunar de vanzari. 🙂

  1. Ce te face un vanzator bun?

Mi-s dragi oamenii, mi-e drag sincer sa vorbesc cu lumea. Sunt deschisa si curioasa, ascult cu placere fiecare poveste de business sau de viata. Incerc sa-mi respect toate promisiunile si oamenii cumpara cu incredere de la mine. Sigur ca in indeplinirea promisiunilor ajuta si faptul ca am in spate o multinationala puternica si ma folosesc de asta. Multi clienti mi-au devenit prieteni.

  1. Ce provocari ai avut pe parcurs?

Cele mai mari provocari vin din munca birocratica. Sunt vanzator si jobul ideal pentru mine ar fi sa fiu toata ziua in intalniri la clientii si sa nu fiu nevoita sa fac munca administrativa. Din pacate, realitatea este alta si uneori ma simt coplesita de tot ceea ce inseamna mailuri, oferte, acte, aprobari, exceluri, pipeline-uri, etc. Dar apoi mai urmeaza cate o intalnire si ma umplu din nou de energie…ca asa imi iau eu energia, de la oameni.

  1. Sfaturi pentru vanzatori…

Sa fie umani, sa nu uite nicio clipa ca si de partea cealalta sunt tot oameni ca noi. Sa fie consecventi in tot ceea ce fac si sa-si respecte promisiunile.

  1. Cu cine ai vrea sa iesi la o cafea din lumea de business?

Hmmm… l-as alege pe Sir George Iacobescu. Este singurul roman pe care regina Elisabeta a-2-a l-a numit Cavaler, este colectionar de arta si se implica in activitati caritabile, are un salariu de peste jumatate de million de lire pe luna si conduce, in calitate de director general, Grupul Canary Warf, al doilea grup financiar din Londra, cu proprietati in valoare de aproape 5 miliarde de lire sterline. Cat de tare, nu? 🙂

  1. La ce eveniment important din business ti-ar fi placut sa asisti?

La negocierea fuziunii dintre DELL si EMC de anul trecut. As fi vrut sa-l aud pe Michael Dell cum a incheiat dealul prin care a platit catre EMC 60 miliarde USD.

  1. Daca ai scrie o carte, despre ce ar fi?

Despre calatorii. Si oameni. Despre Rusia si Franta, despre Tokio si lumea araba, despre cat este de fascinant sa descoperi alte culturi. Despre a sta pe o banca intr-un loc aglomerat si a te uita la oameni. Despre lumea asta frumoasa vazuta prin ochii mei.

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Vezi sectiunea noastra de > Articole gratuite
To Top