Instrumente pentru vanzatori

“Manual de bune maniere” pentru vanzatori

Stiu ca suna pompos si chiar nu am pretentia ca scriu eu vreun manual, dar zau daca mai stiu cum sa transmit catre oameni cateva lucruri simple despre ce sa faci si ce sa nu faci ca vanzator. De cele mai multe ori oamenii confunda bunele maniere cu eticheta de business, eticheta sociala cu eticheta de business. Asa ca daca titlul te-a atras si ai citit pana aici, iata cateva din cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le stii:

  1. Nu mai raspunde la telefon atunci cand esti intr-o intalnire. Nimic. Nici macar o privire fugara catre telefon atunci cand vorbesti cu clientul. Poate sa sune cel mai mare imparat de la imparatie ca tot nu trebuie sa raspunzi. Nu arde nimic. Si NU, nu se pune ca tu esti cel care nu vorbeste. Chiar daca colegul tau vorbeste cu clientul, tu tot nu ai voie sa atingi telefonul daramite sa mai si vorbesti la el.
  2. Daca noi suntem 3 la intalnire de la noi din firma si eu de exemplu vorbesc cu clientul si sa zicem ca vorbesc despre … vase de croaziera cu el, asta nu e un motiv ca tu sa te arunci cu colega ta intr-o mica barfa de fata cu clientul despre nu stiu ce vecina care a plecat vreo doua saptamani in croaziera… Si NU, nu trebuie sa vorbesti peste mine si client doar ca sa iti duci ideea la capat.
  3. Nu promite lucruri clientului care stii de la inceput ca nu o sa se intample sau sa ii promiti deadline-uri pe care stii ca nu le vei respecta. Si NU, nu merge lasa ca il tin din aproape in aproape si vad eu cum il aburesc cand vine momentul.
  4. Trebuie sa ai o imagine profesionista tot timpul. Si aici nu ma refer la faptul ca tu crezi ca e suficient sa arunci un costum pe tine si o camasa si o cravat. NU la imbracaminte ma refer, ci la toata prezenta ta care include tinuta ta, atitudinea ta si ce spui pe gura. Degeaba o arzi imbracat frumos si te faci de bacanie prin o suta de alte feluri.
  5. Punctualitatea este sfanta. Cea mai tare replica pe care am auzit-o in ultima vreme si cand pur si simplu am amutit a fost “ e bine sa intarziem la client ca sa ii aratam ca suntem si noi ocupati “. Teoretic nu as mai comenta ceva aici. Dar totusi: imi aduc aminte ca aveam intr-o zi o intalnire stabilita. Si jur ca nu mai stiam exact daca este la ora 15 sau la ora 16. Si tipa cu care aveam intalnire nu imi raspundea la telefon. Asa ca m-am infiintat la ea la ora 15 fara cateva minute. Bineinteles ca intalnirea era la 16:00…asta e. am stat si am asteptat o ora ca avea o sedinta. Dar am preferat sa stau eu si sa astept o ora decat sa intarzii si un minut. Nu ajung la timp pun mana pe telefon si sun.
  6. Trebuie sa suni pe toata lumea inapoi indiferent ca stii numarul de telefon sau nu. Ca este mai devreme sau mai tarziu, trebuie sa suni inapoi. Asta daca vorbim de business.
  7. Nu il pedepsi pe client. Rolul tau acolo nu este sa ii arati clientului cat de “prost” este, ci sa iti faci treaba si sa bati palma cu ei. Acum, nu toti cei cu care te vei intalni vor avea un comportament business, dar asta nu e un motiv ca tu sa nu ai un comportament ok.
  8. Nu ai de ce sa vorbesti urat despre competitie. Nu te ajuta cu nimic. De fapt, nu ai de ce sa vorbesti de nici un fel despre competitie. Nu mai bine, vorbesti despre tine si ce poti face tu.
  9. Mai si asculta. Nu trebuie sa vorbesti numai tu. Sau in timp ce clientul vorbeste, tu sa nu il asculti. Sa te gandesti la ce vrei sa spui tu pe urma sau care o sa fie urmatoarea ta intrebare.
  10. Nu il mai intrerupe pe client.
  11. Hai sa dam mana cu oamenii. Asta e un standard.
  12. Nu strica sa te comporti frumos si cu oamenii clientului pe care ii intalnesti pana sa intri la sef in birou.
  13. Fara barfe.

Dar sa nu uitam: cum zicea un clasic in viata ca pana la urma eticheta inseamna sa te comporti un pic mai bine decat este minim necesar. Tu alegi.

Click to comment

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Vezi sectiunea noastra de > Articole gratuite
To Top